Voormalige A7 tracé

Een Groene inrichting van de voormalige A7:

 “De weg is weg, ruim baan voor bos”

Doel van het project

Het realiseren van een robuuste groene long aan de rand van Joure om daarmee niet alleen de entree van Joure te verfraaien, maar vooral een beter leefklimaat te realiseren voor de directe omgeving en tevens bij te dragen aan de opgave voor de aanplant van groen, meer mogelijkheden te creëren voor versterking van biodiversiteit (door een groter groen- gebied te creëren aansluitend bij het Roazebosk, de bloemenweide de Woudfennen en de Haulstersingel), en meer recreatie- en educatiemogelijkheden te bieden. 

Deze groene long versterkt bovendien een belangrijk kenmerk van het zgn. Kamerlandschap, een weidelandschap omringd door singels die het beslotenheid en intimiteit geven.

Locatie

Snelwegtracé A7 Afbeelding Image4
Voormalige snelwegtracé A7 aangegeven in het rood

Geschiedenis

In de jaren 70 van de vorige eeuw werd Rijksweg 43 vervangen door de snelweg A7. Daarbij werd het voormalige Roazebosk doorsneden en werd een deel van het tracé van de voormalige Rijksweg 43 verbreed.

Met de aanleg van het Knooppunt Joure in 2018 werd vervolgens een deel van het A7 tracé weer buiten gebruik gesteld. De weg was weg, ruim baan voor bos!

Het meest noordelijke deel, grenzend aan bedrijventerrein de Woudfennen, is inmiddels ingericht als bloemenweide, het middelste deel, het Roazebosk is begin 2023 weer opnieuw aangeplant en het meest zuidelijke deel, tussen het Roazebosk en het Knooppunt Joure ligt anno 2023 nog braak. 

Een groene inrichting van de voormalige A7 

In 2020, toen de plannen voor het nieuwe Roazebosk vorm kregen, hebben de burgerparticipanten van de projectgroep tot herstel van het Roazebosk aan de gemeenteraad aangegeven dat zij ook een plan wilden maken voor het resterende deel van het tracé. 

Dit omdat het herstel van het Roazebosk weliswaar een prachtige eerste stap was om de biodiversiteit in het gebied te versterken en recreatief medegebruik mogelijk te maken, maar dat de totale oppervlakte toch beperkt blijft. Dus om een robuuste groene long aan de rand van Joure te realiseren is meer nodig…..

Ons plan is in april/ mei 2022 aan de gemeenteraad gepresenteerd. Daarna volgde een plan van de gemeente; een plan om het voormalige A7 tracé te bestemmen voor flexwoningen.

Visie

Wereldwijd zien we ons gesteld voor enorme uitdagingen; klimaatverandering met een veelheid aan gevolgen; extremer weer, verlies van biodiversiteit, CO2 problematiek, hittestress, te weinig waterbufferende capaciteit, etc…. Het laatste rapport van de IPCC, het klimaatpanel van de VN, maakt de noodzaak tot het nemen van actie nog veel urgenter.

Om verantwoordelijkheid te nemen voor onze directe leefomgeving hebben we – onder het mom van ‘think global, act local’ – een plan gemaakt voor de inrichting van dit deel van de voormalige A7

Ons voorstel is een warm pleidooi voor een invulling van het gebied dat enerzijds invulling geeft aan de klimaatdoelstellingen waarvoor we ons allemaal gesteld zien en anderzijds een combinatie van functies wil realiseren, waardoor het gebied bij gaat dragen aan het realiseren van een gezonde leefomgeving, aan het beheersen van de effecten van klimaatverandering, aan de versterking van biodiversiteit en eveneens een recreatieve en educatieve functie krijgt.

Door het realiseren van een robuuste groene long aan de rand van Joure zorgen we niet alleen voor een fraaie entree maar versterken we ook het oude (kamer)landschap waarvan de Haulstersingel en de Gravinnesingel onderdeel van uitmaken. We willen met de kenmerkende landschapselementen uit het verleden, het gebied een duurzame nieuwe toekomst geven.

Het plan

Het plan voorziet aan de zijde van het Roazebosk in een bosstrook die aansluit bij het Roazebosk.

Aan de zuidzijde, op een stuk dat nu reeds vrij nat is, wordt een libellenvijver aangelegd en  daarmee wordt een prachtige biotoop gecreëerd niet alleen voor libellen, maar ook voor andere waterminnende insecten en planten. 

In het middendeel zouden we graag een voedselbos willen realiseren, waarmee we tevens volop mogelijkheden creëren voor educatie in het gebied. In dit deel kan men denken aan het planten van bijv. hazelaar, walnoot, zoete kers, wilde rozensoorten, rode-, zwarte- en kruisbessen, vlier, sleedoorn en eetbare wilde planten. 

Het meest oostelijke deel zou een bloemenweide kunnen worden met een mooie insectenmuur. Prachtig voor de insecten en nuttig voor educatieve doeleinden.

In het meest oostelijke deel zien we graag een omheind gebied waar honden los kunnen lopen en hun energie kwijt kunnen, compleet met en zwemvijver. Het gebied wordt ook nu al intensief gebruikt om honden uit te laten en dat zou op een nog veel mooiere manier kunnen zonder dat zij kwetsbare natuur in wording verstoren, want in de rest van het gebied en ook in het Roazebosk moeten ze dan aan de lijn.

Tot slot zou langs het wandelpad dat door het gebied slingert een fraaie kunstroute met ‘landart’ kunnen worden aangelegd. 

Met de aanleg van een robuust groen gebied wordt ook een prachtige groene rondwandeling om Joure gecompleteerd.

plattegrond 2.pdf

Samen plannen maken

Wat ons voor ogen stond bij het opstellen van het plan was een proces waarbij we met onder andere omwonenden en de gemeente een gezamenlijk planvormingsproces zouden doorlopen, om tot een goede en breed gedragen inrichting van het gebied te komen.

We hebben een deel van de wijk Zuiderveld twee keer geïnformeerd door het rondbrengen van een flyer. Meer dan 200 inwoners hebben ons laten weten ons plan van harte te steunen. 

Echter, kort na de presentatie van ons plan in de gemeenteraad, kwam er vanuit de gemeente zelf een plan voor de bouw van 150 flexwoningen op deze locatie. 

Dat plan is de gemeente thans (zomer 2023) aan het uitwerken en daarbij heeft men ons plan en de brede steun die ons plan geniet, vooralsnog aan de kant geschoven en dat is ronduit teleurstellend voor een gemeente die op papier actief wil werken aan een betere relatie en communicatie met haar burgers.

De keuze had ook kunnen zijn dat beide plannen nader zouden worden onderzocht, maar dat is helaas niet gebeurd.

We zijn daarom erg teleurgesteld in de gemeente De Fryske Marren. In een gesprek daarover met de bestuurlijk verantwoordelijke is aangegeven dat ’groen altijd inpasbaar is’. Deze opmerking geeft ons nog veel meer zorgen over het serieus nemen van ons als burger, omdat hetgeen wij voorstaan iets wezenlijk anders is dan hier en daar wat groen in een gebouwde omgeving. 

Daarom blijft het nodig dat we ons als Mienskip blijven roeren om de stem van velen te laten horen. 

U kunt nog steeds uw steun voor het plan kenbaar maken via groeneA7@ziggo.nl

Nieuws over A7